College Staphorst legt drie oplossingen voor Schipgravenweg voor aan raad

Het college van de gemeente Staphorst legt drie oplossingen voor aan de gemeenteraad voor de Schipgravenweg in Rouveen. Deze moeten de weg veiliger maken voor fietsers en voetgangers. De voorkeur van het college gaat uit naar de oplossing van een vrijliggend, gecombineerd fiets- en voetpad. De gemeenteraad bespreekt het voorstel op 10 september.

Het college adviseert een fietspad aan de westkant (de weilandkant) van de Schipgravenweg. Een tweede mogelijkheid is om een smaller, vrijliggend voetpad aan dezelfde kant van de weg aan te leggen. Fietsers blijven dan op de rijbaan.

Om de weg veiliger te maken, worden er dan grasbetonstenen aan de randen van de weg gelegd en wordt het kruispunt bij de Beukenlaan opgehoogd. Een derde oplossing is om de weg alleen veiliger te maken voor fietsers en voetgangers, net als bij de tweede mogelijkheid. Er komt dan geen vrijliggend fiets- of voetpad.

Wethouder Herriët Brinkman: “Onze voorkeur voor een vrijliggend fietspad sluit aan bij wat we terugkregen van de meerderheid van de inwoners. Dat bleek tijdens een inwonersavond vorig jaar en uit gesprekken met een klankbordgroep met inwoners van Rouveen. Maar de keuze is uiteindelijk aan de raad.”

Achtergrond voorstel

Het voorstel voor de Schipgravenweg komt voort uit het collegedoel om de wegen in Rouveen veilig te houden voor fietsers en voetgangers. Doordat Rouveen groeit, worden wegen drukker. Het college stelde in de raadsvergadering op 10 juli 2023 ook een vrijliggend fietspad aan de Schipgravenweg voor. De raad gaf het college echter via een amendement de opdracht om eerst verschillende alternatieven te onderzoeken.

Samen met de klankbordgroep en inwoners uit Rouveen heeft het college het afgelopen jaar verschillende mogelijkheden onder de loep genomen. Ze keken onder anderen naar de verkeersveiligheid, wensen van omwonenden, kosten, en of de ideeën passen bij andere plannen en ontwikkelingen in Rouveen. Het college en de klankbordgroep vonden de drie oplossingen die nu in het raadsvoorstel staan het beste en meest haalbaar.