De waarde van onderwijs
Onze meester in groep 7 van de Triangel vertelde altijd dat hij een varken had met een rits in de buik en zo elke avond een heerlijk karbonaadje kon eten. Dit vertelde hij ook al in de klas van m’n moeder, dus grote kans dat als u op de Triangel hebt gezeten, dit verhaal u ook bekend voorkomt!
En mijn lerares Latijn heeft mij bijna weten te inspireren om geschiedenis te gaan studeren, doordat ze altijd prachtig kon vertellen over hoe de Romeinen leefden en hoe al die prachtige gebouwen, die we nu nog kennen, gebouwd zijn.
Zo hebben we allemaal herinneringen aan onze onderwijzers van vroeger. Aan wat ze ons hebben geleerd, maar misschien nog wel meer hóe ze dat deden. Hun passie, hun verhalen en hun hulp. Zij zijn degenen met kennis van, en hart voor het geven van goed onderwijs.
Als overheid hebben we ook een rol binnen het onderwijs. Als gemeente moeten we ervoor zorgen dat alle kinderen onderwijs kunnen volgen. Dat betekent dat er een schoolgebouw is waarin het fijn is om er te zijn en er moet een school zijn waar ieder kind welkom is (openbaar onderwijs).
Artikel 23 van de Grondwet zegt dat de gemeente ervoor moet zorgen dat er genoeg openbaar onderwijs is. Ik ben heel blij dat we in onze gemeente 8 bijzondere basisscholen en 2 openbare basisscholen hebben. Zodat ieder kind naar een basisschool kan waar hij of zij zich thuis voelt. Want we hebben nóg een opdracht waar we samen met het onderwijs aan werken. We willen graag dat iedereen mee kan doen. Dat vraagt inclusiever onderwijs als onderdeel van een samenleving waarin iedereen mee doet en ruimte is voor diversiteit. Zodat óók dat meisje in de rolstoel en ook dat jongetje dat veel moeite heeft met lezen en schrijven, allebei volwaardig mee kunnen doen. Laten we met elkaar zorgen dat er niet alleen inclusief onderwijs is, maar dat iedereen mee kan doen in onze samenleving.
