Financiële tekorten na 2025 dwingen tot keuzes

Burgemeester en wethouders hebben de begroting 2025 met het meerjarenperspectief 2026-2028 vastgesteld. Voor 2025 zijn de verwachte inkomsten en uitgaven in evenwicht en is het begrotingssaldo 1,5 miljoen euro positief. Maar vanaf 2026 krijgt de gemeente Staphorst minder geld van het Rijk en lopen de jaarlijkse tekorten op. Er is dan geen geld meer voor nieuwe plannen en ambities.

De gemeente wil al ingezet beleid en bestaande projecten door laten lopen. Voor nieuwe investeringen om de dienstverlening en voorzieningen voor inwoners op orde te houden, zijn vanaf 2026 grote keuzes nodig. Wethouder Lucas Mulder: “Voor nieuwe ambities, nieuw beleid en investeringen is weinig ruimte. We zullen de komende jaren met elkaar moeten bepalen of een uitgave echt belangrijk is en wat we daarvoor doen en laten. Wanneer we geld uitgeven aan een investering, heeft dat gevolgen voor andere voorzieningen.”

Samenwerken

Het blijft belangrijk om samen met de samenleving, regio en partners te zoeken naar creatieve oplossingen en slimme verbindingen tussen opgaven of projecten. Dit staat ook in de actualisatie van het collegeprogramma, die burgemeester en wethouders op 1 oktober jl. hebben gedeeld met raad en samenleving. Wethouder Lucas Mulder: “Er is bijvoorbeeld veel geld nodig voor de plannen om de schoolgebouwen toekomstbestendig te maken. De scholen dragen aan de plannen bij met creatieve oplossingen.”

Uitgaven en reserve

De gemeente heeft de financiën op orde. De begroting 2025 laat duidelijk zien hoe het er met de toekomstige financiën van de gemeente Staphorst voor staat. In 2025 verwacht de gemeente € 62.852.000 aan uitgaven, waarvan het grootste deel bestemd is voor het sociaal domein. Hier staat een totaal van € 64.360.000 aan inkomsten tegenover. De vrij besteedbare reserve neemt de komende jaren behoorlijk af, maar blijft wel boven de door de raad vastgestelde grens van 6,2 miljoen euro voor noodgevallen.

Inkomsten en woonlasten

Ongeveer 70% van de inkomsten van een gemeente komt vanuit het Rijk. Vanaf 2026 worden deze inkomsten flink minder en heeft de gemeente Staphorst een jaarlijks tekort dat oploopt. De overige 30% krijgt de gemeente vooral via gemeentelijke belastingen, leges en uit overige inkomsten. In 2025 stijgt de afvalstoffenheffing met gemiddeld € 10,- per huishouden per jaar, vanwege hogere kosten voor het ophalen en verwerken van afval. De onroerendezaakbelasting stijgt met 3,8% en de rioolheffing blijft gelijk aan 2024.

De gemeenteraad bespreekt de begroting en het meerjarenperspectief op 5 november 2024. Op 12 november vindt de vaststelling plaats. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn live bij te wonen of digitaal te volgen via www.staphorst.nl/raadsvergadering. De volledige begroting 2025 is te vinden op www.staphorst.nl/begroting.