Huisnummer aanvragen of veranderen
Wat is het?
Met een geldig huisnummer kunt u zich inschrijven op een adres of kunt u uw bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Een eigen huisnummer is nodig voor de postbezorging en vindbaarheid en bereikbaarheid voor hulpdiensten.
Wat moet ik doen?
Als u geen huisnummer heeft, dan krijgt u een huisnummer van de gemeente als u uw aangevraagde omgevingsvergunning voor nieuw- of verbouw ontvangt.
Formulier aanvraag nummeraanduiding bij balieomgevingsvergunning
U kunt zich inschrijven bij de gemeente Staphorst als de (ver)bouw gereed is gemeld.
Wilt u een huisnummer, maar heeft u geen omgevingsvergunning nodig, dan kunt u een huisnummer aanvragen.
Huisnummer aanvragen als u geen omgevingsvergunning nodig heeft
Gaat u (ver)bouwen en heeft u nog geen omgevingsvergunning aangevraagd? Doe dan een vergunningscheck om te controleren of u een vergunning nodig heeft. Wanneer u een woning, kantoor of bedrijfsruimte splitst, is dit meestal het geval.
Kijk voor meer informatie op het Omgevingsloket.
Heeft u geen omgevingsvergunning nodig? Dien dan een verzoek in voor een huisnummer.
Formulier aanvraag (extra) huisnummer
Stuur mee met uw aanvraag:
- Bouwtekeningen/plattegronden van het object, bij voorkeur plattegronden en tekeningen van gevels op schaal. Op deze plattegrond moeten in elk geval eventuele voorzieningen als keukens, badkamers en toiletten aangegeven zijn. Ook moeten de deuren en ramen zichtbaar zijn in de plattegrond.
- Situatietekening van het object ten opzichte van de omgeving waaruit in elk geval de ontsluiting van het object/de objecten op de openbare weg zichtbaar is.
- Toestemming van de eigenaar (als dit van toepassing is)
- Informatie over wanneer de huidige situatie is ontstaan, bijvoorbeeld datum bouw/verbouw (als dit van toepassing is)
Behandeling van uw aanvraag
Uw huisnummer wordt pas definitief als de aanvraag onderzocht is. Tijdens het onderzoek controleert de gemeente onder andere of de woonruimte ‘zelfstandig’ is, of de woonruimte voldoet aan het bouwbesluit en of de eigenaar van het pand een omgevingsvergunning heeft.
De gemeente geeft het huisnummer door aan alle officiële instanties zoals de Belastingdienst en de gemeentelijk belastingen. U moet zelf aan alle overige instanties uw nieuwe huisnummer doorgeven.
Voorwaarden
U krijgt alleen een nieuw huisnummer bij een zelfstandig verblijfsobject. Dit is bijvoorbeeld een huis, appartement of bedrijfsruimte. Het object moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of gedeelde toegang zoals een portiek, galerij of trappenhuis.
- Een eigen toegangsdeur die van binnen en buiten op slot kan.
- Kan zelfstandig worden verkocht of verhuurd.
- Eigen (sanitaire) voorzieningen, zoals een badkamer, keuken en toilet, waaruit blijkt dat het object functioneel zelfstandig is.
Kamerhuur
Huurt u een kamer en deelt u de badkamer, het toilet en de keuken met andere bewoners? Dan kunt u géén eigen huisnummer aanvragen.