Privacyverklaring camera toezicht gemeentelijke opvanglocatie Oekraïne (GOO)

De gemeente Staphorst maakt gebruik van cameratoezicht om de veiligheid van bewoners, medewerkers en bezoekers van de opvanglocatie te beschermen. Hiervoor worden persoonsgegevens verwerkt. Deze gegevens worden verwerkt om incidenten, calamiteiten en ongewenst bezoek te voorkomen en indien nodig te onderzoeken.

De gemeente Staphorst maakt gebruik van cameratoezicht om de veiligheid van bewoners, medewerkers en bezoekers van de opvanglocatie te beschermen. Hiervoor worden persoonsgegevens verwerkt. Deze gegevens worden verwerkt om incidenten, calamiteiten en ongewenst bezoek te voorkomen en indien nodig te onderzoeken.

Doel en grondslag

De gemeente Staphorst maakt gebruik van cameratoezicht:

  • bewaking van orde en veiligheid;
  • bescherming van de veiligheid van bewoners, medewerkers en bezoekers van de opvanglocatie;
  • bescherming van de eigendommen van bewoners, medewerkers, bezoekers en gemeente;
  • vastleggen van incidenten en calamiteiten.

Het verwerken van persoonsgegevens is uitsluitend toegestaan op voorwaarde dat er een rechtmatige grondslag van toepassing is. In dit geval worden de persoonsgegevens verwerkt op grond van gerechtvaardigd belang. De gemeente Staphorst heeft een gerechtvaardigd belang om de veiligheid en eigendommen van bewoners, medewerkers, bezoekers en de gemeente te beschermen.

Persoonsgegevens

De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn:

  • video-opnamen: door de camera worden fysieke kernmerken vastgelegd (gezicht, kleding, houding en gedrag);
  • dag en het tijdstip van de opname;

Bewaartermijn

De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. De gemaakte opnames worden maximaal 7 dagen bewaard en worden daarna automatisch verwijderd en vernietigd. Als er een incident is vastgelegd (diefstal, vernieling of geweldpleging) mogen de beelden langer worden bewaard tot het incident is afgehandeld. Na afhandeling van het incident worden de beelden verwijderd en vernietigd.

Beveiliging

De opgeslagen beelden zijn versleuteld opgeslagen en worden automatisch bewaard in een beveiligd gesloten systeem. Na 7 dagen worden de beelden automatisch verwijderd en vernietigd.

Beelden bekijken

Alleen geautoriseerde medewerkers van de gemeente mogen de opnames bekijken. In de volgende situaties kan een verzoek tot uitlezen/inzage worden gedaan:

  • politie/officier van Justitie bij vordering van de beelden bij aangifte en strafrechtelijk onderzoek;
  • bij behandeling van een klacht over het optreden van een medewerker. Zowel de medewerker als de betrokkene kan deze beelden opvragen;
  • de medewerker als er een incident heeft plaatsgevonden;
  • als er inzageverzoek door een betrokkene wordt gedaan op grond van artikel 15 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Betrokkene kunnen een verzoek tot inzage indienen. Inloggen met DIGID is verplicht.

Vragen of klachten

De gemeente Staphorst heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. De Functionaris Gegevensbescherming is de interne toezichthouder op het gebied van privacy binnen de gemeente Staphorst. Als u vragen heeft voor de Functionaris Gegevensbescherming dan kunt u contact opnemen via privacy@staphorst.nl of telefonisch via (0522) 46 74 00.

Gemeente Staphorst wil u er ook op wijzen dat u de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).