Senior Communicatieadviseur

  • Opleidingsniveau: HBO/WO
  • Dienstverband: tijdelijk met uitzicht op vast
  • Uren per week: 28 tot 36 uur
  • Maandsalaris: maximaal € 7.107,- bruto (schaal 11) inclusief IKB (individueel keuzebudget)
  • Plaatsingsdatum: 14 februari 2025
  • Sluitingsdatum: 2 maart 2025

Zet een kleurrijke stap en kom werken bij gemeente Staphorst! 

Wat ga je doen als Senior Communicatieadviseur?

Als Senior Communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor het adviseren van het college, management team en andere interne stakeholders op het gebied van interne en externe communicatie. Je draagt met het team bij aan het vormgeven en uitvoeren van het communicatiebeleid op diverse terreinen.  Je biedt tactisch en operationeel advies en neemt de regie in crisissituaties, participatietrajecten en conflictbeheersing. Daarnaast ben je contactpersoon voor de media, en opsteller van diverse communicatieberichten.

Jouw takenpakket bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  • Adviseren van bestuurders, management en projectleiders op het gebied van interne en externe communicatie
  • Regie voeren op de gekozen communicatiestrategie en ondersteuning bieden aan diverse interne opdrachtgevers
  • Opstellen en uitvoeren van communicatieplannen, rekening houdend met de organisatorische- en functionele verhoudingen, bestuurlijke sensitiviteit en de politieke omgeving
  • Contactpersoon van de media, beantwoorden van persvragen en het adviseren en ondersteunen van burgemeester en wethouders in hun woordvoerderschap
  • Analyseren van complexe situaties en vertalen van landelijke ontwikkelingen naar lokaal beleid
  • Afstemmen met diverse stakeholders en rekening houden met verschillende belangen en wet- en regelgeving

Waar kom je te werken?

Je gaat werken bij team Communicatie, dat met jou bestaat uit drie senior communicatieadviseurs, een medior communicatieadviseur, een communicatiemedewerker, een webbeheerder en een vormgever/social mediaspecialist. Deze professionals streven ernaar om communicatie als vak in te zetten volgens de methodiek van Communiceren met Focus om daadwerkelijk het verschil te maken bij maatschappelijke opgaven.

Team Communicatie heeft de volgende taken:

  • adviseert en begeleidt bestuur en organisatie hoe te communiceren om maatschappelijke opgaven te realiseren, met name de opgaven die de samenleving direct raken;
  • adviseert gevraagd en ongevraagd bestuur en organisatie hoe te communiceren tijdens een crisis of risicovol incident of een urgent issue;
  • ontwikkelt en beheert de communicatie-infrastructuur die het voor bestuur en organisatie mogelijk maken om te communiceren;
  • ontwikkelt en beheert beleid, standaarden en regels voor communicatie door de organisatie.

Team Communicatie is onderdeel van de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning en hoort bij het team Publiek en Bestuur.

Wat maakt werken in Staphorst speciaal?

Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met bijna 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.

Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.

Wat heb je nodig om deze baan goed te kunnen doen?

  • Je hebt een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van communicatie;
  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als senior communicatieadviseur in de publieke sector;
  • Je beschikt over de volgende competenties en vaardigheden:
    • Integer
    • Politieke sensitief
    • Analytisch
    • Omgevingsbewust (intern en extern)
    • Verzamelen van informatie en probleemanalyse
    • Initiatiefnemer
    • Zelfstandig
    • Visie
    • Plannen en organiseren
    • Flexibel handelen
    • Stressbestendig
    • Goede schriftelijke en mondelinge vaardigheden

Wat maakt dat deze baan jouw baan mag worden?

  • We zijn een enthousiast team in een omgeving waar ruimte is voor ontwikkeling. Onze werksfeer kenmerkt zich door collegialiteit, respect en saamhorigheid. We zijn trots op ons werk!
  • Deze functie kent een minimumsalaris van € 4.216,- (schaal 10) en een maximumsalaris van € 7.107,- (functieschaal 11) bruto per maand inclusief IKB. De inschaling vindt plaats op basis van jouw vooropleiding , kennis en ervaring
  • Bij de gemeente Staphorst werken we met korte lijnen, waardoor we snel en persoonlijk inspelen op de wensen van onze inwoners en bedrijven.
  • Je hebt recht op 201,6 uur verlof en via het IKB bestaat de mogelijkheid voor het bijkopen van 187 uur op basis van een fulltime [36 uur] dienstverband.
  • Een vrij te besteden individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%.
  • We vinden vitaliteit belangrijk! Daarom ligt er elke dag vers fruit van lokale ondernemers klaar. Daarnaast bieden we een budget voor persoonlijke gezondheid aan (€125 naar rato van je dienstverband). Ook krijg je een tegemoetkoming voor je zorgverzekering
  • We bieden flexibele werktijden en mogelijkheid tot thuiswerken
  • Je krijgt de mogelijkheid om opleidingen te volgen met aandacht voor jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling

Benieuwd naar alle secundaire arbeidsvoorwaarden en onze manier van (thuis)werken? Kijk op www.staphorst.nl/arbeidsvoorwaarden.

Hoe komen we met jou in contact?

We houden in Staphorst niet van lange procedures. Solliciteer via onderstaande link voor 3 maart 2025 samen met een cv en bondige motivatie waarom we juist met jou verder zouden moeten. De eerste gesprekken staan gepland op 11 maart 2025 en de tweede gesprekken zijn gepland op 18 maart 2025.

Online solliciteren

Binnen de selectieprocedure wordt gebruik gemaakt van de assessment-tool PI (Predictive Index).

Vragen? Neem dan contact op met Jacob Herms (Teamcoördinator Publiek en Bestuur). Hij is bereikbaar op telefoonnummer (0522) 46 74 15.

De interne- en externe selectieprocedure verloopt gelijktijdig. Bij gelijke geschiktheid geniet de interne kandidaat de voorkeur.