Strategisch adviseur klimaat en energie

  • Opleidingsniveau: WO
  • Dienstverband: tijdelijk met uitzicht op vast
  • Uren per week: 36
  • Maandsalaris: maximaal € 5.997,- bruto [schaal 11]
  • Plaatsingsdatum: 15 mei 2024

Ben jij een visionair met diepgaande expertise in klimaat en energie? Zoek jij een rol waarin je strategische invloed kunt uitoefenen op duurzaamheidsbeleid op hoog niveau? Dan zoeken wij jou!

Over de functie:

Als strategisch adviseur klimaat en energie ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van innovatieve, lange termijn strategieën op het gebied van duurzaamheid en energie. Je werkt direct onder de wethouder van Duurzaamheid en bent een cruciale schakel in de advisering aan het college en de raad. Je initieert en leidt complexe projecten die richten op klimaatadaptatie, energietransitie en het bevorderen van een circulaire economie.

Een greep uit jouw takenpakket:

  • Ontwikkelen van een visie en strategische plannen voor de lange termijn energietransitie en klimaatadaptatie;
  • In deze rol werk je nauw samen met collega-beleidsadviseurs en het bestuur;
  • Beïnvloeden van regionale en nationale beleidsvorming en samenwerken met diverse stakeholders, waaronder overheidsinstanties, bedrijven en maatschappelijke organisaties;
  • Deelnemen aan strategische overleggen en werkgroepen;
  • Proactief volgen van internationale trends en beleid in klimaat en energie en deze vertalen naar lokaal beleid;
  • Adviseren en rapporteren over complexe vraagstukken aan de wethouder en andere hoge functionarissen;
  • Rapporteren over de algehele voortgang en doelen met betrekking tot energie en klimaat.

Jouw werkplek

Onze afdeling Fysieke Leefomgeving is actief op alle terreinen van de fysieke leefomgeving. Binnen de teams Omgevingsbeleid, Veiligheid, vergunningverlening, toezicht & handhaving en Openbare ruimte werken wij voor en samen met inwoners en ondernemers aan een optimale leefomgeving. In deze functie word je onderdeel van het veelzijdige team Omgevingsbeleid.

We luisteren naar wensen en belangen van de inwoners en bedrijven en wegen deze af binnen onze kaders. Daarbij hanteren we het uitgangspunt: Ja, mits...
Op deze afdeling bieden we jou alle mogelijkheden om je eigen ontwikkeling in te zetten voor de ontwikkeling van Staphorst. Onze teams kenmerken zich door een informele werksfeer, korte lijnen, eigen initiatief en compacte teams.

Wat heb je écht nodig om deze baan goed te kunnen doen?

  • Je hebt een afgeronde WO-opleiding in een relevante richting zoals Milieuwetenschappen, Energiebeheer of vergelijkbaar;
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een strategische rol binnen het domein klimaat en energie;
  • Sterke leiderschapskwaliteiten en ervaring met het managen van grote, complexe projecten;
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om complexe informatie duidelijk te presenteren;
  • Je bent innovatief, proactief en hebt een duidelijke visie op duurzaamheid.

Waar staat Staphorst voor?

Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Veelal gekenmerkt door haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken die Staphorst heeft.

Wat maakt dat deze baan jóuw baan mag worden?

  • Ons team is een enthousiast team in een omgeving waar ruimte is voor ontwikkeling. Onze werksfeer kenmerkt zich door collegialiteit, respect en saamhorigheid. We zijn trots op ons werk!;
  • Wij betalen je wat je waard bent: deze functie kent een maximumsalaris van € 5.997 bruto per maand;
  • 194,4 uur verlof en de mogelijkheid voor het bijkopen van 187 uur op basis van een fulltime [36] dienstverband;
  • Extra’s zoals een vrij te besteden individueel keuzebudget van ruim 17%, een budget voor persoonlijke gezondheid, tegemoetkoming voor zorgverzekering en betaald ouderschapsverlof;
  • Elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
  • Flexibele werktijden en mogelijkheid tot thuiswerken;
  • Opleidingsmogelijkheden met aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling;
  • Jouw inschaling gebeurt aan de hand van je opleiding en ervaring voor zover deze relevant is voor de functie;
  • We kijken verder dan je werkervaring: het gaat ons erom wie jij bent en wat je meebrengt.

Benieuwd naar alle secundaire arbeidsvoorwaarden en onze manier van (thuis) werken? Kijk op www.staphorst.nl/arbeidsvoorwaarden.

Hoe komen we met jou in contact?

We houden in Staphorst niet van lange procedures. Solliciteer via onderstaande knop samen met een cv en bondige motivatie waarom we juist met jou verder zouden moeten.

Online solliciteren

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Jeannet Ordelman, Manager Fysieke Leefomgeving (0522 46 75 43).

Collega's aan het woord

Wat maakt het werken bij gemeente Staphorst zo uniek? Bekijk de interviews met medewerkers en maak die kleurrijke stap!